חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סיור ברומניה

5/06/2016

לאחרונה שבו חברי "צוות" יבנה מטיול ארוך ברומניה.

מבוקרשט הבירה יצאה הקבוצה לכוון העיר סיביו שבטרנסילבניה. עיר יפהפיה וציורית שהוכרזה בשנת 2007 כ"בירת התרבות של אירופה". התחנות הבאות היו סיגישוארה עיר הולדתו של וולאד צפש המכונה "דרקולה". בה טיילנו בעיר העתיקה המוקפת חומה ומגדלים וטרגו מורש שם ביקרנו בבית הכנסת המשופץ.

אחרי קלוז', עלינו בדרך יפה, שהצבע הירוק שולט בה מסביב, למרמורש - ארץ העץ היושבת על הגבול אם אוקראינה. כפרים רומנים טיפוסים, איכרים בעגלות רתומות לסוסים ולפעמים גם פגשנו את הצוענים עם תלבושותיהם הצבעוניות. למדנו איך מנצלים המקומיים בתחכום ובכלים פרימיטיביים את משאבי הטבע לטובת השימושים היומיומיים.

כמובן שלא פסחנו על בית הקברות "העליז" בספנצה שם ניתן לקרוא (ברומנית) מה חושבים תושבי הכפר על החשמלאי, שרק לקח כסף ולא ידע לתקן תקלות, או על בעל האטליז שתמיד "סידר" אותם. וגם על הגבר שמצא הזדמנות לסגור חשבון עם חמותו שנפטרה.... בברסנה מעניין היה לראות כיצד הם בונים את הכנסיות הגבוהות שלהם והכל מעץ. כול החיבורים שבין הקורות.

בווטרה דורניי שמענו מאחת החברות לטיול סיפורים על עיר הולדתה ואף טיילנו בין המקומות עליהם סיפרה. בערב יום השואה ערכנו טכס זכרון בו סיפרו החברים על בני משפחותיהם שהוכחדו והושמדו. היה זה ערב עם אווירה מיוחדת שנערך בגולה.

מנזרים יפים יש ברומניה ובמיוחד המצויירים שבאזור בוקובינה. ביקרנו במנזר וורונץ בו ראינו את ציור יום הדין המשתרע על פני כל הקיר. בפיאטרה ניאמץ קיבלנו את השבת, כמובן לא לפני שביקרנו בבית הכנסת של הבעש"ט. בתקופת הרודן צ'אוצ'סקו חסמו הרומנים בסכרים מספר עמקים לאגירת מי בגשמים הרבים. מים אלה משמשים ליצור חשמל ולהפעלת מכונות בחיי היומיום.

עלינו לראות את אגם ביקז הגדול והתרשמנו מהסכר הענק שנבנה שם. מעניין היה להיכנס עם האוטובוס את בטן האדמה שם ביקרנו במכרה מלח ישן. מתקני טיפוס ומשחקים, בית תפילה, מקום לקונצרטים והופעות, בית קפה וסתם פינות ישיבה הוקמו שם לטובת כל המבקרים ובמיוחד לילדים המגיעים לשם כצורך רפואי.

מסביב לברשוב, איזור ההרי יפה עם נחלים ומעברים נעימים לטיול כגון דמבוויציוארה, טירת בראן, ארמון פלש שבסינייה ועוד. אפילו להרים המשולגים טיפסנו לחזות בלבן היפה שמסביב . הסיור בבוקרשט הבירה, השלים לנו טיול חוויתי . כולם הסכימו שיש לחזור שוב לארץ היפה הזו.

ארגן את הטיול, כתב: גדעון פרי, סגן יו"ר סניף צוות יבנה.

צילמו: גדעון פרי ושגיב יוסי, חברי בסניף צוות יבנה.