חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סיור בירושלים

17/03/2016

23 בפברואר 2016 יום שלישי פעמיים כי טוב.

את הסיור התחלנו בשער הגיא, שם מתחילות מנהרות הרכבת בקו לירושלים. פרויקט הקו המהיר לירושלים הוא מגה פרויקט לאומי הכולל מסילה כפולה באורך של 38 ק"מ ממודיעין לירושלים. הרכבת תעבור על פני 10 גשרים ודרך 5 מנהרות, ותגיע אל התחנה המרכזית ליד בנייני האומה בירושלים. התחנה ניבנת כיום בעומק של כ-80 מטר מתחת למפלס הרחוב.

אחרי הסבר מעניין על הפרויקט, נסענו לבקר במקום. מעניין היה לראות כיצד שוקם הנוף סביב המנהרות שכרייתן הסתיימה, האדמה המקורית שנחפרה הוחזרה למקומה בתום עבודות הבנייה, כל האבנים הוחזרו למקומן והצמחייה כבר פורחת ומלבלבת.

על אמצעי הבטיחות במקום שמענו הסברים וגם ראינו כשנסענו דרך אחת המנהרות במקום. בדרכנו לירושלים, ראינו את הגשר ההולך ונבנה בעמק הארזים, שיהיה הגבוה ביותר בארץ, עליו תעבור הרכבת לפני הכניסה לירושלים. את ארוחת הצהרים הטעימה סעדנו במרכז ירושלים, ולא שכחנו לציין את יום הולדתו של דוד רז, מזכיר הסניף, שחל באותו יום.

אחרי ארוחת צהרים, צעדנו לבית המשפט העליון דרך הגשר העילי. בעבר שכן בית המשפט העליון במבנה ישן במגרש הרוסים שבמרכז ירושלים. בשנות השמונים הוחלט להעתיקו, והמקום החדש נקבע על גבעה נישאת בסמיכות למשכן הכנסת. ב-1992 נחנך המבנה המרשים שתוכנן על ידי האדריכלים (האחים) עדה ורן כרמי, כשהמוטו העיקרי בעיצוב הוא אווירה ירושלמית וביטוי ארכיטקטוני לתפיסת הצדק והאמת. סיירנו בחלקים השונים של המבנה, עברנו דרך הספרייה והגענו לקומת אולמות המשפט. לא התקיימו דיונים בזמן הביקור, דבר שאיפשר לנו להיכנס לאחד האולמות ולשמוע הסבר מפורט מפי דוד, המדריך שליווה אותנו. מעניין היה לראות מקרוב את מה שבדרך כלל רואים על מרקע הטלוויזיה. החבר'ה שאלו ונענו בפרוט רב.

המשכנו לבנין המוסדות הלאומיים, שם שמענו הסברים וסקירה מאז ראשית דרכה של התנועה הציונית. המבנה נבנה עבור המוסדות הלאומיים והפך לסמל של המדינה היהודית שבדרך עד להקמתה. הפיגוע שנערך במבנה ב-11 במרץ 1948 היה החמור בפיגועי מלחמת העצמאות עד לאותה עת, והפך לציון דרך באירועי מלחמת העצמאות. ממרפסת בניין זה הכריזו חברי מועצת העם על קום מדינת ישראל. הם שהו בירושלים הנצורה ולא יכלו להגיע למעמד הכרזת העצמאות, שהתקיים בתל אביב. בבנין זה נערכו הישיבות הראשונות של הכנסת ונשיא המדינה הראשון חיים ויצמן הושבע באולם בו ביקרנו.

את היום סיימנו בביקור במשכן הכנסת, שם סיירנו תוך שמיעת הסברים וסיפורים שונים, ואף הצלחנו לצפות בדיוני המליאה. שבנו הביתה אחרי יום מלא חוויות.

כתב וצילם: גדעון פרי, סגן יו"ר סניף "צוות" יבנה.

הביא לדפוס: אריק קמלגרן, חבר הנהלת סניף "צוות" יבנה.