חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סיור במכתש הקטן והסביבה

17/11/2015

בבוקר סגרירי, ב-7.11.15, שוב התקבצו להם 50 חברי "צוות" יבנה בדרך לסיור באזור הדרום, והפעם לסיור במכתש הקטן, מעלה עקרבים, במפעלי צין לייצור פוספטים, לשדה הבולבוסים וחוות צברי אורלי- בין דימונה לירוחם.

כרגיל, התחלנו בחניה קצרה, לקופי אין וקופי אאוט, בצומת דבירה ומיד בתחילת הנסיעה, המדריך מודי החל להרביץ בנו את סיפורי תולדות הארץ וההישרדות של היישוב בטרם קמה מדינה ישראל, ובכדי שלא ישעמם, הוסיף והעשיר לנו את הידע בתחומי החקלאות ומדוע בנו מרפסות סביב הגשרים של מסילות הרכבת. תוך כדי הסיפורים וההסברים של מודי הגענו עד למטרים ספורים באחד מצוקי המכתש הקטן, נוף מדברי מדהים. עמדנו בקצה הצוק, קיבלנו פיק ברכיים וגם הסבר על איך נוצר המכתש ועל תופעת הטבע הייחודית שאינה קיימת בשום מקום בעולם (בכל זאת יש לנו משהו שאין לאף אחד).

למרות ההתרגשות המשכנו בסיור ובדרך הגענו למעלה עקרבים. עצרנו בכניסה העליונה ושם שמענו את הסיפור העצוב על הרצח/פיגוע באוטובוס בשנת 1954. ירדנו בנסיעה איטית בכביש הצר, התלול והמפותל עד לנחל צין. בדרך עצרנו להעיף מבט "ברוגם צפיר", מצודת דרכים מהתקופה הרומית השוכנת על דרך הבשמים הידועה. המשכנו למפעלי הפוספטים בנחל צין ולשדה הבולבוסים.

המשכנו בדרך למכתש הגדול בכביש ע"ש מרדכי מקלף, שהיה רמטכ"ל, ושמענו את סיפור הרצח של משפחתו במוצא בשנת 1929. עצרנו לדקות ספורות באחת מפינות הטבע החמודות של החול הצבעוני במכתש הגדול, כמו כן, קיבלנו הסבר ממצה על אופן היווצרות החול הצבעוני.

לקינוח הסיור המאלף נסעו ל "חוות צברי אורלי", בין ירוחם לדימונה. בחווה אכלנו צהריים מיוחדת. מרבית המנות שקיבלנו היו מבושלות עם צברים. אחרי הארוחה יצאנו לסיור בחווה, ששטחה כ-1,167 דונם של צברים. בחווה שישה סוגים שונים של צברים, אשר פותחו במקום ואינם צומחים בשם מקום בעולם.

לסיכום היה זה סיור יפה מראה ונעים לאוזן.