חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סיור בעקבות העפלה והמעפילים

12/03/2014

יצאנו לדרך בליווי אביבה המדריכה, היודעת ידע רב על הקמת המדינה. נסענו דרך כביש 20. חלפנו סמוך לראשון לציון, ועל גן פסלי המנהיגים שמענו, וואו, ת"א כבר בפתח.

שמענו על מקימיה דברי שבח, גם על שלוש או רוקח, על נווה צדק שנבנתה מחוץ ליפו וכבר הגענו לנתניה קבלנו הסבר על "מכון וינגייט". המכון נקרא על שמו של קצין בצבא הבריטי "צארלס וינגייט" שתמך תמיכה נלהבת בציונות. למרות שלא היה יהודי, תרם את חייו למען המדינה. הגענו לבית ינאי, בו עצרנו  להתרעננות, מתיחת אברים, לקפה ומאפה.

ירדנו לרצועת החוף בבית ינאי. על החוף נמצאים שרידי המזח שהוקם להורדת המעפילים בשנות השלושים, כחמש עשרה שנה לפני הקמת המדינה. הסיפורים מרגשים וגם מוחזילים לפעמים דמעה, אך הזמן קצר הסיור עוד ארוך.

המשכנו לנוע ובדרך אביבה ספרה לנו על מחנה המעצר הבריטי בעתלית. חלפנו קרוב לכלא 6 הידוע.  שיר שנכתב והוסב עליו: "אתה כלא שש חזרנו אליך שנית, כי אתה בליבנו תמיד".

נסענו לרכס הרי הכרמל אל בית אורן הבטנו בשתיקה על עדות השריפה - האנדרטה שהוקמה.

הדרך יפה ומתפתלת למרגלות ההר. צמוד לחיפה ממוקם קיבוץ יגור שהיה פעיל מאוד בתקופת העפלה. בקיבוץ קבלנו הדרכה מחברי הקיבוץ שהיו הילדים באותה תקופה, ואשר הוריהם סיכנו את חייהם למען הקמת המדינה.

קיבוץ יגור היה למחסן הנשק והתחמושת הגדול של המעפילים באזור הצפון. הנשק והתחמושת הוסתרו בסליקים (מרתפים) מתחת לחדרי הילדים, מגרשי המשחקים והנדנדות. כך היה, עד "השבת השחורה" שבה הבריטים חשפו את הסליקים וכל הנשק הוחרם. האם האפשר לוותר ביום כזה על חוזה המדינה? לא ויתרנו ואת ארוחת הצהריים סעדנו במלון "תאודור הרצל" בחיפה.

על מנת להשלים את התמונה ביקרנו במוזיאון העפלה וחייל הים. שמענו על קצה המזלג על הפעילות של אוניות המעפילים ועל הדרך והקשיים בה עברו המעפילים. צפינו בסרט על פעילותה של האוניה "על אף על פי כן" ואיך הפכו אוניות המעפילים לצי הלוחם הראשון של חייל הים הישראלי ועוד סיפורים על פעילות חיל הים בכל מלחמות ישראל.

בשטח פזורים כלי נשק שונים ששימשו את המעפילים וחייל הים כל השנים. נכנסנו לביקור בתוך צוללת ישנה ובספינת טילים מהראשונות של המדינה. היה מרגש. חלק מחברי ואני חזרו בזמן 30 / 40 שנה לתקופת השירות הסדיר בצבא. אני אישית התרגשתי מאוד.

המשכנו ליעד האחרון בסיור- לכפר חסידים- למוזיאון "יענקל'ס שטעטל" (העיירה של יעקב) המוזיאון מציג את רוב הכלים אשר היו בשימוש בקהילות היהודיות במזרח אירופה/רוסיה. ומה קשר להעפלה?

רוב המעפילים שהגיעו בראשית המאה על מנת להקים את ארץ ישראל, היו יוצאי מזרח אירופה.
ההתרגשות הייתה רבה, לבי פעם בחוזקה ובכל דקה ההתרגשות גדלה. אני מניח שחלק מהחברים ראו כמוני בדמיונם את חיי הוריהם. המקום מרגש מאוד ומדהים ביופיו. אוסף הפריטים אדיר בכמות ובגוון. ואולי יותר מכל, היא הדרך בה הציג האוצר - גדי יעקב, את הנושא, בלבוש כפרי, הכובע הנצחי והספורים המדהימים שמצחיקים עד דמעות, הקישור שיצר גדי בין המילים לפריטים עושים למבקיםר משהו אדיר ומדהים שקשה לתאר במילים, ומשאיר בך צורך לעוד ביקור.

לסיכום, היה יום נפלא לבקר ולהכיר את הנושאים המשמעותיים והדרך שהביאה לתקומת המדינה, ועל והקשר הנפשי של היהודים בתפוצות, לארץ ישראל.