חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

רשמים בעקבות הטיול "בעקבות קרבות תש"ח"

2/06/2014

בשבת, 31 במאי 2014, יצאנו לסיור קרבות בדרך לירושלים ודרך בורמה, מיבנה ליער בן שמן / לתל חדיד לצפות על מישור החוף.

הראות היתה מוגבלת והאופק מעורפל אך לא נורא. הסיפור על  צבי זיבל הטייס שזכה בתש"ח באות גיבור ישראל על אומץ לבו, האיר לנו עוד פן על אותם לוחמים שלחמו על תקומת מדינת ישראל.

מודי המדריך לא ויתר על אף פיסת קרקע בה עברנו וסיפר לנו ואת סיפוריו הנפלאים.

המנה הראשונה הייתה כהלכה אך לא ניתן להמשיך על בטן ריקה, עד מהרה עצרנו במפגש לטרון. אך הדרך ארוכה והזמן קצר, ולנקודת בית המעצר של האנגלים הגענו. בסבך העשבים והקוצים אל מבנה הש"ג צעדנו לשמוע את סיפור בריחתם מבית המעצר של  20 לוחמי הלח"י, וזו הייתה רק ההתחלה.

כשהגענו לאנדרטה לזכרם של לוחמי חטיבת אלכסנדרוני  שנפלו בקרב על כיבוש משלט לטרון,ן מודי הפתיע אותנו, ואת סיפורי הקרב שמענו מגוף ראשון מאחד הלוחמים שהשתתף בקרבות, "מיכה וולף", היום בן 86. הוא סיפר לנו בהתרגשות כאילו הקרב מתנהל ברגעים אלו, וכולנו התרגשנו יחד אתו .

אחד הסיפורים הנפוצים של המקום הוא על אריאל שיינרמן (אריק שרון ) שנפצע בקרבות וניצל בזכותו של לוחם עיקש שלא ויתר, וחילץ את אריק למרות שהוא עצמו היו פצוע.

המשכנו באוטובוס בדרך לקיבוץ הראל לשרידי הכפר הערבי בית ג'יז, שם סופר על הטרגדיה של מאיר טוביאנסקי שהוצא להורג בעוון בגידה. וכבר צהריים, והבטן מקרקרת.. עד מהרה גלשנו במורד ההר אל הכפר אבו גוש שם סעדנו את נפשנו, עד בלי די.

ואיך אפשר בסיור שכזה בלי הגן הלאומי בקסטל. מודי, כאן הרביץ בנו עוד סיפורי גבורה של גיבורי תש"ח.

ובדרך לשפלה עצרנו באתר ההנצחה של לוחמי הגדוד החמישי בפלמ"ח בגבעת חתולה וטיפסנו במעלה הגבעה אל חורשת המסרק הידועה ושמענו עוד כמה סיפורי לוחמים.

לקראת סיום נסענו אל גולת הכותרת של הסיפור "דרך בורמה" שראשיתה סמוך ללטרון דרך ערוצי הנחלים, הוואדיות וחורשות מסתור עד לרגלי גבעת חתולה סמוך לאבו גוש.

לקינוח מודי לקח אותנו לאחד המקומות/הנקודות הקשות ביותר לפריצת הדרך וסיפר לנו על הקשיים, הטלטלות, הסיכונים והקרבות במקום בזמן הפריצה על הנחישות להשלים את החיבור בין שני ערוצי נחל בהפרש גובה של מאתיים מטר, וכך להשלים את הנתיב לאספקת ציוד מזון ומים לירושלים הנצורה.

השם דרך בורמה ניתן ע"י עיתונאי אנגלי שפרסם בעיתון מאמר על הדרך שנפרצה  שדומה לדרך שהצבא האמריקאי פרץ בבורמה לצורכי הספקה.

חזרנו ליבנה מלאי חוויות, סיפורים ומידע על הקרבות בדרך לירושלים.