חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

פסח: עונה של ניקיונות הנפש והבית

לקראת החג רובנו מקדישים זמן לניקוי הבית ולאווררו. אין לנו זמן טוב מזה לעשות ניקוי פנימי לכל האבק שהצטבר בתוכנו, לכל הרגשות הקשים שצברנו ולמידות הרעות שרכשנו, להסיר מהמדפים הפנימיים את כל המלבושים והמסכות שהשתמשנו בהם במשך השנה החולפת
31/03/2015

האביב הוא תקופה העושה טוב לגוף ולנשמה: באוויר יש מעין ריח של פריחה והתחדשות, הכול ירוק וצבעוני, הכול פורח, השמש מחממת אך לא יתר על המידה, האוויר צח ונקי ואפשר לנשום לרווחה מלוא הריאות.


חג הפסח, המכונה גם חג החירות, מסמל בעינינו התחלות חדשות. הוא חל בעונת המעבר בין החורף לקיץ, עונה של ראשית צמיחה שבה הטבע מחדש את כוחו, ובו אנו חוגגים את גאולתנו הרוחנית והגשמית. חג הפסח מאפשר לנו לעשות סדר ברצף חיינו להמשך צמיחה והתחדשות.


לקראת החג רובנו מקדישים זמן לניקוי הבית ולאווררו, כדי ליצור סביבה נקייה ואיכותית שתיטיב עמנו כאן בארצנו המתחדשת. אין לנו זמן טוב מזה לעשות ניקוי פנימי לכל האבק שהצטבר בתוכנו, לכל הרגשות  הקשים שצברנו ולמידות הרעות שרכשנו, להסיר מהמדפים הפנימיים את כל המלבושים והמסכות שהשתמשנו בהם במשך השנה החולפת.


ה"נקיות" היא אחת מעשר המדרגות שמנה רבי פנחס בן יאיר בברייתא המפורסמת שלו, שמקורה אינו ידוע  ואשר ספר המוסר הידוע "מסילת ישרים" מתבסס עליה. שורש מידת הנקיות של הנפש הוא הניקיון מחטאים  ומעוונות וההזדככות מזוהמת החטא. במקביל למודעות הקיימת בציבור לקראת חג הפסח, שיש לנקות את הבית ולהכשירו כיאה וכראוי, גם נפש האדם צריכה לעבור בימים אלו תהליך של תשובה, טיהור והתחדשות,  בדומה להכנות לקראת הימים הנוראים.


החמץ הוא הביטוי המובהק לתפיחה המיותרת – למידות הרעות שבנו: גאווה, כעס, גסות רוח וכו'. ברור מאליו  כי השלמת התהליך של השבתת החמץ שבבית תושג רק אם הדבר ילווה בו-זמנית בהשבתת החמץ שבלב.


קיימת הקבלה בין תהליך ביעור החמץ בבית לבין תהליך התשובה הקשורה לנפש האדם:


בביעור החמץ קיימים שלושה שלבים עיקריים: א. ניקיון הבית. ב. בדיקת החמץ בבית, בחורים ובסדקים. ג. השבתת החמץ בפועל וביעורו. כך גם בתהליך התשובה: א. ניקיון כללי בנפש, הבא לידי ביטוי בחרטה על מעשים שאינם ראויים. ב. וידוי על מעשינו הרעים, בבחינת הכרת החטא על כל השלכותיו. ג. השבתה בפועל של החטא וקבלה לעתיד להיטיב את מעשינו.


כדי  למנוע מהבצק לתפוח ולהחמיץ יש לפעול בשתי צורות שונות: הראשונה אפייה באש, והשנייה לישה בלתי פוסקת. דברים אלו מותאמים להפליא למידותיו של האדם: האפייה באש מקבילה ללימוד התורה המעדן את מידותיו של האדם. ה"לישה הבלתי פוסקת" מקבילה לעבודת המוסר על שבירת המידות הרעות - קנאה, כעס, חוסר סבלנות  וכו' - כדי למנוע מתחים בין איש לרעהו.


לפיכך על האדם הבודק את החמץ לכוון בלבו לבדיקת המידות שבו, שמא יש בהן חימוץ כלשהוא, מידה מגונה,  ובעת שרפת החמץ עליו לכוון לבער מעצמו את המידות הרעות ולהתחרט על חטאיו בלב שלם ובטהרת הלב,   וכך יקבל בשמחה ובחדווה את חג הפסח, חג החירות.

לוח אירועיםדלג על לוח אירועים

לוח אירועים

עבור לתוכן העמוד